סקר: רק 6% מהאזרחים נותנים אמון מלא בשופטי העליון

ישראל רובין No Comments on סקר: רק 6% מהאזרחים נותנים אמון מלא בשופטי העליון

נתונים מדאיגים לקראת הדיון בבג"ץ על חוק הלאום: רק 6% מהאזרחים נותנים אמון מלא בשופטי בית המשפט העליון בישראל

21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ברקע הדיון על סמכות בג"צ לדון בחוק יסוד הלאום, אשר יערך ביום שלישי הקרוב, הזמינה תנועת 'אם תרצו' סקר ולפי עולה כי כמעט ממחצית הציבור סוברים 46.8% כי אין לבג"ץ סמכות לדון בעניין החוק לעומת 35.7% שכן סבורים כי לבג"ץ יש סמכות לדון בחוק.

כמו כן, רק 6.1% מהנשאלים נותנים אמון מלא בשופטי בית המשפט העליון בישראל, בעוד ש-17.4% מהציבור ציינו שרמת האמון שלהם בשופטים גבוהה. לעומתם, כמעט למחצית מהציבור, 42.6% סבורים כי רמת האימון שלהם בבג"ץ נמוכה או כלל לא קיימת.

סקר זה חשף והעלה נקודות מעניינות נוספות סביב אמון הציבור במערכת המשפט:

בנוסף, כ-20.2% מהנשאלים ענו כי הם תומכים בשינוי שיטת בחירת השופטים לעומת 15.7% שמתנגדים ואילו ל-33.7% אין בכלל עניין בנושא.

לשאלה האם יש או אין לציבור גישה למידע בהיר על שופטי בית המשפט העליון הגיבו 57.3% הנשאלים כי אין גישה למידע הנ"ל לעומת 15.9% נשאלים אשר ענו שכן.

בעקבות נתון מדאיג זה השיקה התנועה את אתר "הכר את השופט" בו היא מבקשת לחשוף את פסיקת השופטים ועמדותיהם.

עוד עולה מהסקר כי 49.2% מהישראלים מתנגדים להחלטות בג"ץ בעניין הריסת בתי מחבלים שרצחו חיילי צה"ל וזאת בניגוד לעמדת המדינה ומשרד הביטחון.

בנוגע לשאלה על פסיקת בג"ץ לטובתה של ח"כ היבא יזבק ממפלגת בל"ד בבחירות שנערכו בשנת 2020 על ערעור פסילת ועדת הבחירות את מועמדתה עקב תמיכתה במאבק מזוין נגד המדינה 50.3% מהנשאלים ענו כי הם מתנגדים לפסיקת בג"ץ לאפשר ליזבק להתמודד בבחירות לעומת 10.1% מהנשאלים שתמכו בפסיקת בג"ץ.

לקראת הבחירות הצפויות באביב 2021 כ-65.9% מהנשאלים ענו כי השיקולים העיקריים שישפיעו על בחירתם בבחירות קשורים להיבטים חברתיים הנוגעים לחינוך, צמצום פערים, אחדות ועוד, לאחר מכן ההתייחסות לטיפול בקורונה מבחינת הבריאות והכלכלה (58.5%), נושאי ביטחון ושלום (56%) , נושאי דת ומדינה (42.3%) ולבסוף – מערכת המשפט (34.5%).

הסקר נערך ע"י פאנל פרויקט המדגם בראש ד"ר אריאל איילון בהשתתפות של 503 נשאלים המשקפים את האוכלוסייה בישראל (יהודים ושאינם יהודים).

הסקר הוזמן ע"י אגף המחקר של תנועת "אם תרצו" לקראת הדיון בבג"ץ על חוק הלאום מתוך מטרה להציל את הדמוקרטיה הישראלית ולהחזיר האמון למערכת המשפט.

רק בשבוע שעבר עלה שלט חוצות ענק בכביש איילון שבתל אביב הקורא לעצור את ביטול חוק הלאום ובעקבותיו החליטה נשיאת בית המשפט העליון חיות לקיים את הדיון סביב חוק הלאום בשידור חי.

מתן פלג יו"ר תנועת "אם תרצו" מסר עם פרסום תוצאות הסקר כי: "נתוני הסקר מוכיחים כי אזרחי ישראל אינם נותנים אמון ברשות השופטת לרבות בית המשפט העליון. הסיבה לכך נובעת מהתנהלותם של שופטי בג"ץ לאורך השנים האחרונות. הם מתנהגים כפוליטיקאים בגלימות הרבה יותר משופטים מן המניין. תופעה זו פוגעת אנושות בדמוקרטיה ובחברה הישראלית".



0 תגובות